تبلیغات
دانش ما - تعادل در خواب / تغذیه/ استراحت

کنکور و نمونه سوال

تعادل در خواب / تغذیه/ استراحت

تاریخ:12 اردیبهشت 90-05:22 ب.ظ

تعادل در خواب / تغذیه/ استراحت


دکتر آزاده نجارزاده/ متخصص تغذیه


 

همانطور که همهی ما میدانیم، داشتن تعادل در هر کار و زمینهای ضروری میباشد. در این شماره قصد داریم در مورد خواب و استراحت و تغذیه و اهمیت تعادل در این موارد صحبت کنیم. ممکن است تصور کنید که چون کنکوری هستید و آزمون بزرگی را پیش رو دارید، باید خواب و استراحت را بر خود حرام کنید و فقط به مطالعه و درس خواندن بپردازید.

اما باید اذعان کنیم که این یک باور غلط است. درست است که باید بیشتر تلاش کنید و درس بخوانید، اما به یاد داشته باشید اگر بخواهید در آزمون موفق شوید، باید در درجه‌‌ی اول سالم باشید و سلامتی در گرو تغذیهی مناسب، استراحت کافی و فعالیت بدنی منظم است. تحقیقات نشان داده است، احتمال بروز دیابت در افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانهروز میخوابند، بیشتر است. اختلال در خواب، بر عملکرد هورمونی که وظیفهاش کاهش اشتهاست، اثر میگذارد و در نتیجه، فرد بیشتر غذا خورده و بنابراین در افرادی که خواب کمتری دارند، افزایش وزن بیشتری مشاهده میشود. محققان پیشنهاد میکنند، هر فرد باید در شبانهروز 6 تا 8 ساعت بخوابد تا بتواند عملکرد بهتری در طول روز داشته باشد. متأسفانه برخی از دانشآموزان در شب از قهوه، چای و شکلات یا نوشیدنی حاوی کافئین استفاده میکنند تا خواب کمتری داشته باشند. این کار باعث فرسودگی سیستم غدد درونریز شده و باعث اختلال و عدم تعادل در بدن میشود. برخی از عوارض ناشی از کافئین عبارتند از: افزایش سرعت ضربان قلب، بیقراری، اضطراب و لرزش اندامها و افزایش تحریکپذیری و حساسیت به محرکهای محیطی. 

یکی دیگر از مواردی که متأسفانه خطر آن بسیار بیش‌‌تر از قهوه و کافئین بوده و عوارض بلندمدت بیشتری دارد، داروی ریتالین است که به کرات دیده شده است. 

برخی دانشجویان به خصوص در شب‌‌های امتحان از آن برای بیدار ماندن و درس خواندن استفاده میکنند. مصرف این دارو باعث از دست دادن تمرکز و خوابآلودگی هنگام امتحان شده و مطمئناً فرد امتحان خوبی نخواهند داد. ریتالین موجب میشود که فعالیت مغز بیشتر شده و حالت خواب آلودگی کاهش یابد. اما پس از آن که اثر دارو از بین رفت، گیجی، کمحواسی و اختلال در تفکر در فرد به وجود آمده و اکثر افرادی که در شب آزمون از این ماده استفاده میکنند، در هنگام امتحان، تمرکز لازم را نخواهند داشت. این ماده یک دارو است که باید تحت نظر پزشک و در موارد خاص (مانند اختلال بیشفعالی) از آن استفاده شود. اما در صورتی که سر خود مصرف شود، پس از این که اثر آن از بین رفت، عوارضش آغاز میشود. اگر از این دارو به مقدار زیاد استفاده شود، اعتیادآور و در افراد مصرف کننده موجب تحریک اعصاب، استرس، عصبانیت، اضطراب، اختلال در دستگاه گوارش، مغز و اعصاب میشود.
 
اختلالات روانی و پرخاشگری غیر قابل کنترل، از عوارض مصرف این دارو میباشد. ضمناً به یاد داشته باشید، این دارو و داروهای مشابه آن مانند داروهای دوپینگ عمل میکنند، یعنی در مدت کوتاهی، مغز را برای تمرکز و فعالیت بیشتر تحریک کرده، اما پس از چند بار مصرف، این حالات از بین رفته، قدرت فعالیت مغز به شدت کاهش مییابد و حتی تواناییهای ذهنی فرد مصرف کننده از آدمهای معمولی کمتر میشود. بنابراین به طور کلی باید گفت: خواب و استراحت حداقل 6 ساعت و حداکثر 8 ساعت در شبانهروز بایستی وجود داشته باشد. میتوانید 6 تا 8 ساعت را به 7 ساعت خواب شبانگاهی و 1 ساعت خواب نیمروز تقسیم کنید. 

چون ثابت شده است که خواب نیمروز در کنترل استرس و افزایش قدرت مغز برای یادگیری، مفید و مؤثر است. سعی کنید به جای این که شبها تا نیمه شب بیدار مانده و درس بخوانید، صبح زود را به این کار اختصاص دهید. چون اگر به مدت طولانی بدن خود را به این بیداری شب و خواب روز عادت دهید، در روز کنکور دچار مشکل خوابآلودگی شده و احتمالاً نخواهید توانست به خوبی از عهدهی امتحان برآیید.

در زمینهی تغذیه نیز رعایت تعادل، بسیار توصیه شده است. دو اصل مهم در تغذیه، تعادل و تنوع است. چنانچه فردی از این دو اصل خارج شود، بدنش دچار کمبود مواد مغذی یا افزایش دریافت آنها خواهد شد. اما چنانچه اعتدال رعایت شود، هیچگاه مشکلی پیش نخواهد آمد. به عنوان مثال، گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده و تأثیرات مفیدی بر بدن دارد. اما مصرف زیاد آن میتواند باعث چاقی شده و این امر فرد را با مشکلات فراوانی روبهرو خواهد کرد. بنابراین همیشه دریافت غذا، مناسب با نیازهای سوخت و ساز و متابولیسم فرد باشد. در یک رژیم غذایی متعادل، 60-55 درصد از انرژی باید از کربوهیدرات، 15-10 درصد از پروتئین و 20 تا 30 درصد از چربی تأمین شود.
مصرف غذای بیش از حد موردنیاز و به خصوص غذاهای چرب، باعث کاهش قدرت تمرکز میشود. همچنین کاهش قند خون نیز میتواند روی قدرت تمرکز و یادگیری افراد، اثر کاهندگی داشته باشد.

نکتهی مهم در تغذیه این است که هرگز نباید وعدهی غذایی را حذف کرد. این موضوع به خصوص در مورد صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. یک صبحانهی خوب علاوه بر مواد قندی باید حاوی ترکیبات پروتئینی نظیر تخم‌‌مرغ، پنیر، حبوبات پخته (عدسی) نیز باشد، چرا که مصرف این ترکیبات باعث تأخیر در حس گرسنگی میشود و احساس ضعف کمتری خواهید داشت.

سعی کنید در غذاهای روزانهی خود حتماً میوهها و سبزیجات را جای دهید. میوهها و سبزیجات حاوی ویتامینها، املاح و ترکیباتی به نام فیتوکمیکال هستند که اثرات بسیار مفیدی بر روی سلامتی شما دارد.

از آنجا که ترکیباتی نظیر آهن و ید در یادگیری تأثیر دارند، سعی کنید از غذاهای حاوی آهن نظیر گوشت، مرغ، یا ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
آجیل و مغزها میانوعدههای خوبی به شما میروند، مشروط بر این که تعادل را در خوردن آنها رعایت کنید؛ چرا که این اقلام غذایی، میزان بسیار بالایی انرژی داشته و ممکن است شما را دچار افزایش وزن کند. 

در نهایت این شعر زیبای سعدی را به یاد داشته باشید که: 

نه چندان بخور، کز دهانت برآید          نه چندان که از ضعف، جانت درآید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can you lose weight by doing yoga?
24 شهریور 96 09:21 ب.ظ
Good site you have here.. It's difficult to find high-quality writing
like yours these days. I honestly appreciate individuals like you!
Take care!!
manicure
19 فروردین 96 06:39 ب.ظ
It's hard to come by knowledgeable people about this subject, but you sound like you know what you're talking
about! Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo